Julekonsertene har startet

 

Tønsbergs Blad, 24. november 2003
Julekonsertene har startet
av Svein Berg
Under tittelen «Englesang i vintertid» ga de omlag 70 medlemene i Adventsangerne – representasjonskor for Adventistsamfunnet i Norge – i går aftes i domkirken en særdeles variert og innholdsrik to timer lang konsert. Koret, under ledelse av Sverre Valen, stilte opp i tre avdelinger, avløst av to gedigne Bach-verker for orgel spilt av domorganist Arne Rodvelt Olsen, en avdeling med tre sangsolister, samt en avdeling fiolinmusikk levert av lovende 17 år gamle Miriam Wollan Nilsson.La følgende to nummer illustrere den store spennevidde i korets repertoar, fra på den ene side en noe ussiker framføring – med sin innfløkte kontrapunkt – av den engelske barokkomponist William Byrds «Ave Verum Korpus», til den jublende glade framføring av vekkelsessangen «Å, at jeg kunne min Jesus prise», i den nålevende svenske jazzpianist Bengt Hallbergs spenstige og klangfulle arrangement. Ingen tvil om hvor sangerne følte seg mest på høyden. Den nevnte lille smule ussikerhet kan skyldes at hele seks av bassene hadde meldt forfall til denne konsert, hvilket Valen gjorde oppmerksomt på.

I om lag tretti år jeg med jevne mellomrom har hatt gleden av å overvære konserter med diverse kor under Sverre Valens taktstokk, er det ikke til å unngå å registrere av dirigenten har sine favoritter, glansnummer som han vet går rett hjem: «Maria Wiegenlied», «Jul, jul, strålande jul», «Den stora vita här vi se» og «The Majesty and Glory of Your Name». Heller ikke i går aftes med Adventsangerne slo disse nummer feil.

Men takk, Valen, for at du også fornyer repertoaret, og slik bringer nytt liv inn i de til vanlig så tradisjonelle julekonserter. Jeg tenker her spesielt på de tre polske julesanger glimrende og festlig oversatt til norsk av Eivind Skeie, tre glade og friske julesanger med titlene «Kom til stallen», «Gjettergutter løper fort til Betlehem» og «Seiersdag».

Nye høydepunkter følgte med rytmeeggende «Et barn er født» tonsatt av Malcom Archer og yndige Ivar Widens «Elegi».

Og konsertens musikalske høydepunkt? For meg ble det Miriam Wollan Nilssons tolkning av den melodiøse og vakre andresatsen i David Monrad Johansens folinsonate, samt smektende «Meditasjon» av J. Massenet. Den varme, glansfulle tone fra instrumentet formidlet adskillig musikalsk vibrasjon under kirkehvelvet. Her er det for alle musikkinteresserte å merke seg navnet.

Nærmere 300 tydelig fornøyde tilhørere hadde innfunnet seg. Dermed er fem uker lang julekonsertsesongen vel i gang.